Principy a rozpoznávací znaky sociálního podnikání

← zpět na hlavní stránku

Název principu Rozpoznávací znak
1. společensky prospěšný cíl 1a1. podnik má společensky prospěšný cíl spočívající v zaměstnávání a sociálním začleňování osob znevýhodněných na trhu práce, který je formulován v zakládacích dokumentech
2. sociální prospěch 2a1. podíl osob ze znevýhodněných skupin tvoří více než 30 % zaměstnanců
2a2. podnik poskytuje integrační podporu zaměstnancům ze skupin znevýhodněných osob
2b1. zaměstnanci a/nebo členové jsou pravidelně a systematicky informováni o chodu podniku, výsledcích hospodaření a naplňování společensky prospěšných cílů; zaměstnanci a/nebo členové jsou zapojení do rozhodování o směrování podniku
3. ekonomický prospěch 3a1 alespoň 51 % případného zisku je reinvestováno do rozvoje sociálního podniku a/nebo naplňování jeho deklarovaných společensky prospěšných cílů
3b1. manažerské řízení podniku je nezávislé na externím zřizovateli či vlastníkovi
3c1. tržby z prodeje výrobků a/nebo služeb a/nebo zboží tvoří alespoň 30 % z celkových výnosů podniku
4. environmentální prospěch 4a1. podnik má formulované zásady environmentálně šetrného podnikání (např. podle principů cirkulární ekonomiky), výroby, spotřeby a provozu podnikatelské činnosti a zároveň tyto zásady naplňuje v praxi
5. místní prospěch 5a1. podnik se ve své činnosti orientuje na lokální potřeby
5b1. podnik přednostně využívá místní zdroje: a) zaměstnává místní obyvatele, b) nakupuje od místních dodavatelů
5c1. podnik komunikuje a spolupracuje s místními aktéry